Museum Thijnhof

Museum voor surrealistische en realistische kunst

EXPOSITIE VAN DONDERDAG 7 maart T.M. ZONDAG 28 april 2019


Kim Wiggers

 

Kim Wiggers (1993) wil met haar schilderijen je bewust maken van wie we zijn en waar we staan. Door middel van realistische elementen creëert Kim haar eigen fantasie wereld. Een waarin een personage of dier figureert in een uitgestrekt en verlaten landschappen. Indrukwekkende wolken partijen zorgen voor een schouwspel van licht en sfeer. Alle elementen samen vormen een eigen verhaal. Je gaat je afvragen wat er zich precies in die wereld afspeelt.

 

www.kim.wiggersraalte.nl 

Manuel Claasen

 

Manuel Claasen (Oostzaan 1939) zoekt in zijn werk de stilte van het landschap zonder mens of gebeurtenissen. Er moet harmonie bereikt worden door een strakke indeling. Kleurgebruik en variatie van beelden relativeren deze strakheid. Enige vaste elementen, zoals een zwarte poort met een wit "venster", gestileerde trappen en uitsnijdingen of "doorkijkjes" met realistisch aandoend uitzicht op landschapselementen treden in elk schilderij op. 

Manuel studeerde Nederlandse letteren, (kunst)geschiedenis en theaterwetenschap aan de Universiteit in Amsterdam. Hij volgde aan de Gerrit Rietveld Academie de opleiding tekenen, schilderen en grafiek.

 

www.manuelclaasen.nl

Barbara Pijnappel

 

Mijn beelden zijn in de loop van de tijd van verschillende materialen gemaakt. Ik vind het leuk om te werken en ervaring op te doen met verschillende materialen en te kijken wat ik er wel en niet mee kan. Grotendeels werk ik met de hand, ik gebruik weinig machines bij het maken van een stenen beeld, dit maakt ze natuurlijker en meer levendig. In was of klei is het vormgeven heel makkelijk en kan ik gedetailleerder werken, naarmate materialen harder zijn, wordt de detaillering beperkter en blijven de grote vormen over.

Het vormgeven en de expressie worden bepaald door het materiaal, door dit naar voren te brengen gaan ze spreken. Hierdoor ontstaat de vormgeving van het beeld. Ze moeten omhoog komen, maar tegelijkertijd stevig staan of er moet juist beweging in zitten. Contrasten zijn altijd aanwezig en geven expressie aan het beeld o.a. door het holle en het bolle, licht en schaduw, lijnen en vlakken, het spel van vormen, ruimte en niet ruimte. Daarbij kijk ik in mijn beelden steeds naar harmonie en evenwicht en wil deze in het beeld realiseren.

 

Zie ook: www.barbsgallery.com

Hans den Haan

 

Hans den Haan (1950) richt zich in zijn werk op zijn dromen, maar schildert die niet letterlijk na. In de droom openbaart zich het onbewuste. Veel elementen in zijn werk, met name verschillende dieren, verwijzen naar het onbewuste. Volgens Den Haan gaat het hierbij om ‘verbindingsdieren’. Een voorbeeld is de vis. Die leeft in het water onder het oppervlak in de verborgenheid. Water staat volgens Carl Jung symbool voor het onbewuste op zich. Zo is de vis een dier dat het onbewuste bewoont.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de rat, die zich ophoudt in kelders en onderaardse gangen. Ook de rat is daarmee een bewoner van de onderwereld, het onbewuste.

Het kan gebeuren dat je in een bepaalde omgeving bij bepaalde omstandigheden inhouden van het onbewuste op de omgeving gaat projecteren. Zo kan bijvoorbeeld bij een boswandeling een wild zwijn een bepaalde emotionele lading krijgen, die feitelijk stamt uit het onbewuste. Ook het zwijn is dan een dier dat uit de verborgenheid tevoorschijn treedt. Dergelijke processen zien we met name in het sjamanisme, waarin dieren een bepaalde rol krijgen toebedeeld.

Den Haan maakt graag gebruik van lucide droomtechnieken. Bij de lucide droomreis weet je bewust dat je droomt en ben je, als het ware, in staat om daadwerkelijk rond te zwerven in je eigen fantasiewereld, alsof die echt is. Het maken van dergelijke lucide droomreizen is voor Den Haan een belangrijke bron van inspiratie.

 

Website: www.hansdenhaan.nl

Wilma van der Vliet

 

Natuurlijk Realisme is het thema van het werk van Wilma van der Vliet. Met haar werk wil ze het kleine en kwetsbare in de natuur zichtbaar maken, datgene waar we in het drukke dagelijks leven veelal aan voorbijgaan. In veel van haar werken zijn insecten te zien. Deze staan in onze huidige tijd door tal van oorzaken sterk onder druk, terwijl ze onmisbaar zijn als voedsel voor vogels en als bestuivers van onze gewassen. Maar ze zijn ook buitengewoon mooi.

 

Wilma bouwt haar werk in veel lagen op, waardoor het maken van een schilderij veel tijd vergt. Ze werkt voornamelijk in aquarel en olieverf, met af en toe een uitstapje naar eitempera of gouache. Ze laat zich bij de keuze van het materiaal leiden door het te schilderen onderwerp, waarbij stofuitdrukking heel belangrijk is.

 

In haar werk heeft Wilma veel oog voor detail, hetgeen niet vreemd is vanuit haar juridische achtergrond. Veelal schildert ze stillevens, waarbij ze altijd naar de waarneming werkt.

 

Werk van Wilma van der Vliet is opgenomen in de collectie Hedendaagse Realistische en Figuratieve Kunst van Museum Møhlmann in Appingedam.

 

www.wilmavandervliet.nl

KEES HABRAKEN exposeert “ONTMOETINGEN en EMOTIES”

 

“Wie verre reizen maakt kan veel verhalen” (Matthias Claudius Duitse dichter 1740-1815)

 

Dat gaat zeker op voor Kees Habraken uit Breda NL. Maar hij gebruikt liever beelden om zijn ontmoetingen met mensen in verre oorden weer te geven.

Het resultaat is een serie fraaie, krachtige en kleurrijke portretten met kenmerkende gezichtsexpressies, die op een uitdagende manier zijn vastgelegd.

Het werk weet je te raken.

 

Ontmoetingen met mensen spelen een essentiële rol in zijn werk.

De emoties tijdens deze ontmoetingen vormen de rode draad in zijn olieverfschilderijen. Hij vertaalt de ontmoetingen naar een schilderij en laat de emoties van dat moment als het ware stollen op het doek.

Citaat van een bezoeker:  “Kijkend naar deze schilderijen kom je in hun wereld terecht, het geeft je het gevoel een reis te maken door hun leven en contact te hebben onderweg”.

 

Biografie en opleiding.

Naast zijn werk als psychotherapeut heeft hij ruim 15 jaar geleden zijn oude liefde voor het schilderen weer opgepakt.

Opleiding: Atelier voor vrije schilderkunst in Breda. Academie voor Schone Kunsten België (in deeltijd 8 uur per week) gedurende 5 jaar, waarvan 2 jaar portret en daarna 2 jaar specialisatiegraad schilderen aan dezelfde academie.

Exposities: in Nederland, België, Frankrijk en Zweden.

Contact en info:

http://keeshabrakenweeblycom.weebly.com

www.keeshabraken.nl

chabraken@ziggo.nl


Ook te zien is het werk van de vaste exposanten:

Werk van Kees Thijn

Werk van Henk Bloemhof

Werk van Jan van de Brink